Thomas Beijer - Beethoven en tijdgenoten
29jun14:15Thomas Beijer - Beethoven en tijdgenotenMet werken van Beethoven en Brahms
Evenement informatie
Meesterpianist Thomas Beijer is als geen ander in staat om het revolutionaire aspect van Beethovens gedachtengoed en composities in zijn vertolking naar boven te
Evenement informatie
Meesterpianist Thomas Beijer is als geen ander in staat om het revolutionaire aspect van Beethovens gedachtengoed en composities in zijn vertolking naar boven te brengen. Een muziekrecensie in de Volkskrant over de pianist: ‘Hij overbrugt stormachtige passages met een hartstochtelijke lyriek. Zijn verbluffende techniek staat geheel in dienst van zijn explosieve uitdrukkingskracht.’ Een treffende vergelijking met Ludwig van Beethoven. De vraag is of Beethovens mensbeeld en idealen de inspiratiebron voor zijn muziek waren? Of vormde de drang om te componeren de basis? In dit concert wordt duidelijk dat het een niet van het ander is te onderscheiden. Vast staat dat Beethoven tot aan het eind van zijn leven bleef vasthouden aan zijn geloof in en zijn streven naar een ideale wereld. Thomas speelt 2 sonates van Beethoven, nr. 27 en 28 en 4 balladen van Beethovenbewonderaar Johannes Brahms.
Tijdstip
29 juni 2024 14:15
Locatie
Buitensociëteit Theater Hanzehof
Coehoornsingel 1, Zutphen
Kaartverkoop
Bestel hier je kaartenProgramma
Beethoven – sonate nr. 27 in E, op. 90
- I Mit Lebhaftigkeit und durchaus mit Empfindung und Ausdruck
- II Nicht zu geschwind und sehr singbar vorgetragen
Beethoven – sonate nr. 28 in A op. 101
- I Etwas lebhaft, und mit der innigsten Empfindung (Allegretto, ma non troppo)
- II Lebhaft. Marschmäßig (Vivace alla marcia)
- III Langsam und sehnsuchtsvoll (Adagio, ma non troppo, con affetto)
- IV Geschwind, doch nicht zu sehr und mit Entschlossenheit (Allegro)
Brahms – 4 Ballades op. 10
- D minor. Andante
- D major. Andante
- B minor. Intermezzo. Allegro
- B major. Andante con moto
Biografie
“Thomas Beijer overbrugde de stormachtige passages met hartstochtelijke lyriek. Zijn verbluffende techniek stond geheel in dienst van zijn explosieve uitdrukkingskracht.”
De Volkskrant – Jenny Camilleri
Met het winnen van het Young Pianist Foundation Nationaal Pianoconcours in 2007, plaatste Thomas Beijer zich aan de top van een nieuwe generatie jonge pianisten in Nederland. De internationale jury omschreef hem als “een zeer interessante muzikale persoonlijkheid met onderscheidende ideeën over muziek. Een waar kunstenaar.”
Sindsdien gaf Beijer recitals in Europa, Azië en de Verenigde Staten, en werkte hij als solist samen met dirigenten als Neeme Järvi, Gustavo Gimeno, Ed Spanjaard, Bas Wiegers en Lucas Macías Navarro.
Thomas Beijer is een veelzijdig musicus met een breed repertoire dat rijkt van zeventiende-eeuwse muziek tot en met hedendaagse composities. Een speciale affiniteit heeft hij met Spaanse muziek: in 2019 speelde hij Isaac Albéniz’ complete suite Iberia in Het Concertgebouw in Amsterdam, een uitvoering die alom werd geprezen in de pers. De Volkskrant schreef: “Beijer gidste je mee, het verhaal in achter de noten. (…) En telkens was er een zorgvuldig bewaakte balans tussen vuur en verinnerlijking, tussen Spaanse passie en de universele emotie van onvervuld verlangen.” Het leidde tevens tot een invitatie om te spelen in de serie Meesterpianisten.
Beijer is een gepassioneerd kamermusicus en speelt samen met onder andere celliste Quirine Viersen, violiste Simone Lamsma en zangeressen Judith van Wanroij, Barbara Kozelj en Laetitia Gerards. Ook is hij een vaste gast bij Camerata RCO, het kamermuziekensemble bestaande uit leden van Het Koninklijk Concertgebouworkest.
Naast zijn pianistische carrière, is Thomas Beijer ook componist. Een van zijn meest recente werken is de liederencyclus “A Lock without a Key”- liederen geïnspireerd door de COVID-19 lockdown – gecomponeerd voor sopraan Laetitia Gerards, met wie hij de cyclus live op Radio 4 uitvoerde en opnam voor de AvroTros. Momenteel werkt hij aan een concert voor jazzviool en orkest.
In 2009 verscheen Beijers eerste CD, met daarop werken van Brahms. Daarna volgden CD’s met muziek van o.a. Albéniz, De Falla, Granados, Mozart, Rachmaninov, Ravel, Rudolf Escher en Frank Martin, alsook zijn eigen composities. Op zijn meest recente cd soleert hij in Poulenc’s pianoconcert Aubade, dat hij opnam samen met Camerata RCO en dirigent Yu Lu.
Beijer (Haarlem, 1988) studeerde aan het Amsterdamse conservatorium bij Jan Wijn, waar hij in 2011 afstudeerde met de hoogste onderscheiding. Daarna vervolgde hij zijn pianostudie bij de Cubaanse pianist Jorge Luis Prats, en volgde hij masterclasses bij Emanuel Ax, Menahem Pressler, Murray Perahia, Pacal Devoyon, Jacques Rouvier en Elza Kolodin.
Daarnaast kreeg Beijer compositielessen bij Elmer Schönberger in Amsterdam en bij Malcolm Singer in Londen.
Naast zijn carrière als pianist en componist, is Thomas Beijer actief als schrijver en tekenaar.
In 2017 debuteerde hij bij uitgeverij Prometheus met de novelle Geen Jalapeños.
Momenteel werkt hij aan een bundel essays over muziek.
Sinds 2019 is Thomas Beijer artistiek directeur van de Young Pianist Foundation.
in 2022 ontving Thomas Beijer de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding die door het ministerie van OCW aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek, wordt uitgereikt.